Needs Analysis of Wordwall Interactive Media in Informatics Learning at SMK Negeri 1 Bonjol
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
The purpose of this study was to analyze the need for the use of interactive learning media Wordwall in Informatics subjects at State Vocational High School (SMK) 1 Bonjol. The method used is descriptive qualitative with data collection techniques through observation and interviews with Informatics subject teachers. The results of the study showed that the problem found was the low motivation of students in Informatics learning. The lack of motivation causes low student learning outcomes that have not reached the Learning Achievement Criteria (KKTP) set by the school, namely 75. This is because teachers do not know interactive learning media and cannot apply it in learning. One potential solution that can be done to overcome the low motivation and learning outcomes of students in learning is to apply interactive learning media Wordwall. In this case, Wordwall provides various templates and features in the form of gamification that can be used to support effectiveness during the learning process.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
- A. P. Wulandari, A. A. Salsabila, K. Cahyani, T. S. Nurazizah, and Z. Ulfiah, “Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar,” J. Educ., vol. 5, no. 2, pp. 3928–3936, 2023.
- A. A. Muis, “Peranan Internet sebagai Sumber Belajar dalam Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Agama Islam Peserta Didik Kelas XI di SMA Muhammadiyah Parepare,” J. Al-Ibrah, vol. 10, no. 1, pp. 189–222, 2021.
- A. Qomarudin, “Aktivitas Pembelajaran sebagai Suatu Sistem,” Piwulang J. Pendidik. Agama Islam, vol. 4, no. 1, pp. 24–34, 2021.
- R. Rohani, “Media Pembelajaran,” 2020.
- J. Hadi, Y. A. S. Anwar, and D. Salsabila, “Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas VB Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dengan Media Manipulatif,” J. Pendidikan, Sains, Geol. dan Geofis. (GeoScienceEd Journal), vol. 6, no. 2, pp. 658–663, 2025.
- S. Suhairi, “Stres Akademik Siswa Selama Pembelajaran Daring di SMP Negeri 1 Binjai Kabupaten Langkat serta Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling.,” Al-Irsyad J. Pendidik. dan Konseling, vol. 12, no. 1, pp. 26–39, 2022.
- R. Anggraeni and A. Effane, “Peranan Guru dalam Manajemen Peserta Didik,” Karimah Tauhid, vol. 1, no. 2, pp. 234–239, 2022.
- A. M. Abidin, “Kreativitas Guru Menggunakan Model Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” Didakt. J. Kependidikan, vol. 11, no. 2, pp. 225–238, 2019.
- A. Mutiara, A. Alfiriani, and R. Novita, “Pengembangan E-Modul Interaktif pada Materi Analisis Data Mata Pelajaran Informatika Kelas X di SMKN 1 Solok Selatan,” JATI (Jurnal Mhs. Tek. Inform., vol. 8, no. 5, pp. 10558–10565, 2024.
- M. Ninawati, “Efektivitas Penerapan Aplikasi Linktree dan Wordwall terhadap Motivasi Intrinsik Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Pemikir. dan Pengemb. Sekol. Dasar, vol. 9, no. 2, pp. 217–225, 2021.
- E. K. Aribowo, “Wordwall: Media Pembelajaran Interaktif Mulai dari Quiz, Wordsearch, hingga Anagram,” Erickunto. Com, vol. 3, 2021.
- S. Purnamasari, F. Rahmanita, S. Soffiatun, W. Kurniawan, and F. Afriliani, “Bermain Bersama Pengetahuan Peserta Didik melalui Media Pembelajaran Berbasis Game Online Wordwall,” J. Pengabdi. Masy., vol. 3, no. 1, pp. 70–77, 2022.
- T. Nurrita, “Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” J. misykat, vol. 3, no. 1, pp. 171–187, 2018.
- U. Wahidin, “Implementasi Literasi Media dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti,” Edukasi Islam. J. Pendidik. Islam, vol. 7, no. 02, p. 229, 2018, doi: 10.30868/ei.v7i2.284.
- N. Zebua, “Potensi Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran Praktis Bagi Guru dan Peserta Didik,” Educ. J. Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 229–234, 2023.
- J. Junaidi, “Peran Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar,” Diklat Rev. J. Manaj. Pendidik. dan Pelatih., vol. 3, no. 1, pp. 45–56, 2019.
- H. Zaini and K. Dewi, “Pentingnya Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini,” Raudhatul Athfal J. Pendidik. Islam Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, pp. 81–96, 2017.
- K. Maghfiroh, “Penggunaan Media Word Wall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV MI Roudlotul Huda,” J. Profesi Kegur., vol. 4, no. 1, pp. 64–70, 2018.
- M. Zaniyati and R. Rohmani, “Analysis of the Effectiveness of Pop-Up Book Media on Science Learning in Elementary Schools,” IJORER Int. J. Recent Educ. Res., vol. 5, no. 4, pp. 919–934, 2024, doi: 10.46245/ijorer.v5i4.641.
- E. Kusnadi and S. A. Azzahra, “Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Wordwall dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran PPKn di MA Al Ikhlash Padakembang Tasikmalaya,” J. Dimens. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 12, no. 2, pp. 323–339, 2024.